Filipijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Angela Kristians - WaarBenJij.nu Filipijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Angela Kristians - WaarBenJij.nu

Filipijnen

Door: Angela Kristians

Blijf op de hoogte en volg Angela

14 Januari 2017 | Filipijnen, Manilla

Hier mijn eerste reisverslag van de Filipijnen en tevens ook meteen de laatste van de Filippijnen. De vliegreis met Qatar Airways naar de Filipijnen was onwijs goed! De overstap van 1.5 uur op Doha verliep goed en alles liep op rolletjes. Ik had zoveel geslapen in het vliegtuig dat ik niet het gevoel had dat ik zo ver weg was. Voor mijn gevoel was ik ergens in Europa, maar in de werkelijkheid was ik aan de andere kant van de wereld. Bij aankomst op de luchthaven was het eerst op zoek naar een taxi die mij naar het hostel ging brengen. Een taxi vinden was niet moeilijk maar het hostel vinden wel. Het hostel bevond zich op de 5e etage van een gebouw waarvan je niet verwacht dat er een hostel in zou zit. Maar uiteindelijk toch gevonden.

Mijn eerste week heb ik samen met een Duitse jongen doorgebracht en zijn de eerste dag onwijs fanatiek door Manila (hoofdstad van de filipijnen) gegaan. Langs kerken, musea en een markt bezocht. Divostoria is de naam van de één van de grootste markten van de Filipijnen en paar dagen voor kerst is het een gekke huis! Filipinos gaan voor de feestdagen nog even kerst inkopen doen. Straten staan vol met kraampjes met vanalles en nog wat. Het was langzaam lopen en onwijs goed uitkijken voor zakkenrollers. Maar het was echt super leuk om te zien en om te ervaren dat wij de enige blanken waren. Na een goed nachtje slapen gingen we de volgende dag naar de Asia shopping mall. Asia shopping mall is één van de grootste shopping mall van Azië. Een andere Duitse jongen ging mee dus waren we met z'n 3e shoppen. Diezelfde avond reden Peter en ik met de nachtbus naar Banaue. De Banaue rijstterrassen zijn 2000 jaar oude terrassen die in de bergen van Ifugao in de Filippijnen werden gesneden door voorouders van de inheemse bevolking. De rijstterrassen worden vaak aangeduid als de "Achtste Wonder van de Wereld". Er wordt gedacht dat de terrassen werden gebouwd met een minimale uitrusting, dus grotendeels met de handen. De terrassen zijn gelegen op ongeveer 1500 meter boven de zeespiegel.

Door de rijstterrassen en de jungle was de trekkingstocht. De eerste dag was het 8 uur hiken wat soms best heftig was, omdat je loopt door/op en in de rijstterrassen. Maar het uitzicht was adembenemend mooi!! We deden de trekking met z'n 2e en een gids. Dat gaf ons ook de mogelijkheid om zelf de snelheid aan te geven en waar we wilden stoppen en of we een andere route wilden. Dag twee was 5 uur hiken en zijn we langs Batad geweest waar nog meer rijstterrassen waren. Totaal hebben we meer dan 9 bergtoppen beklommen. Na de 2-daagse hiking was ik blij dat ik we weer terug waren in het hotel, want het is onwijs slopend. De volgende dag had ik overal spierpijn in mijn benen. Maar het was zeker de moeite en de spierpijn waard om de prachtige rijstterrassen te zien! En diezelfde nacht reden we weer terug met de nachtbus richting Manila.

Peter had in de middag een vlucht geboekt naar Palawan en mijn vlucht zou gaan naar Cebu gaan.

Op de luchthaven van Manila had ik afgesproken met een Nederlandse jongen waarmee ik 2 weken samen zou reizen. We hadden flink wat turbulentie tijdens de vlucht naar Cebu city vanwege de typhoon die in aantocht was. We hadden een overnachting in Cebu city, wat Manila in het klein is, dus moet je er snel weer weg wezen. De volgende dag zijn we met de bus naar Moalboal gereden, 2 uur lang met z'n 4e op een bankje en totaal met 19 mensen in het minivan. Aangekomen in Moalboal sliepen we in een tentje op de camping. In Moalboal hebben we 2x gedoken. Het waren prachtige duiken waar we veel vissen hebben zien en koraal. Bij de tweede duik doken we tussen scholen sardientjes.

Vanaf Moalboal zijn we met de bus naar Cebu city gereden en vanaf daar met de ferry naar Bohol. Geen hostel geboekt maar gewoon heen gegaan en gekeken of er iets vrij was. Vanwege de vakantie was vrijwel niks meer beschikbaar. Dus eindigde we in een familiekamer in een hotel. Op Bohol weer een scooter gehuurd en zijn we naar de tarsiers gereden en de Chocolate hills. Bij elkaar hebben we meer dan 100 km op de scooter gereden. In de avond hebben we een vuurvliegjes tour gedaan, wat ik erg graag wilde. Het was weer een aardig stuk rijden met de bus en met de boot gingen we over de rivier om vuurvliegjes te spotten. De vuurvliegjes zitten met duizenden in een boom, en was bijzonder om te zien dat er duizenden in een boom rond vliegen. Terug in het hotel gingen we op tijd slapen want de volgende dag zouden we naar Malapascua vertrekken.

Van Bohol zijn we met de tricycle terug gegaan naar de haven en met de ferry zouden we naar Cebu city gaan, maar de tricycle waarmee we naar de haven gingen had een lekke band dus de ferry die we moesten hebben voor de aansluiting hadden we gemist. Daardoor ook de aansluiting met de bus naar Maya waar we de boot zouden nemen naar Malapascua. En uiteindelijk ook de laatste boot gemist naar Malapascua. Met een vissersboten zijn we toch naar Malapascua gebracht. Eenmaal aangekomen waren we doorweekt vanwege de hoge golven. In de avond rond een uur of 21.00 aangekomen en de helse tocht over zee overleefd hadden we een grote kamer met Filipijnen douche. Een Filipijnse douche is een ton met water en een klein emmertje en gieten maar. En het is ook eens geen warm water.. maar goed beter iets dan niets!
Na 1 nachtje slapen zijn we verhuisd naar een cottage, kleiner maar veel beter en zonder kakkerlakken en mieren. Eerste dag even goed uitgeslapen en daarna eerste duik gemaakt in Malapascua. Tijdens het duiken onwijs veel zeesterren, zeepaardjes en vissen gezien. Een 50 minuten durende duik. Dit was oudjaarsdag. In de avond gingen we eten bij een restaurant aan de zee waar het all you can eat was.
Om 00.00 was er een vuurwerkshow met onwijs mooi vuurwerk en daarna nog wat drankjes gedaan aan de bar. We zijn daarna doorgelopen naar een lokaal feestje naast de kerk. Met goede muziek maar geen bars of wc's alleen muziek. En ik moest naar de wc. Mij werd verteld dat ik een donkere steeg moest zoeken om daar te plassen. Maar dat ging mij iets te ver. Uiteindelijk ben ik bij mensen naar binnen gegaan en mocht ik daar op een mini wc achter het gordijn. Het feestje duurde tot in de late uurtjes en was onwijs leuk! Op Malapascua zijn we een aantal dagen gebleven om te duiken. Onze laatste duik was met de thresher sharks. Deze haaien zijn zo een 6 meter lang en zwommen op een diepte van 30 meter. Gelukkig was mijn GoPro deze keer opgeladen en heb ik heel veel mooie filmpjes kunnen maken. Nadat de dagen op Malapascua erop zaten zijn we terug gegaan naar Cebu en door gegaan naar Oslob. In het plaatsje Oslob kun je snorkelen met walvishaaien.

Walvishaaien vormen een bedreigde diersoort en in de wereld zijn er maar 1000 geregistreerd. Gemiddeld wordt een walvishaai z'n 8 tot 10 meter lang. Helaas worden de walvishaaien gevoerd in Oslob om toeristen te trekken. Maar het was zeker de moeite waard om met de walvishaaien te zwemmen!! Je mag niet dichterbij komen dan 4 meter maar daar houden de walvishaaien zich ook zeker niet aan. Met een afstand van 0.5 meter of minder waren deze dieren fantastisch en was het heel bijzonder om met ze snorkelen. Totaal hebben we een half uur met ze gezwommen wat ook echt genoeg is, want ze zijn constant om je heen. Ook van deze prachtige dieren heb ik heel veel foto's en filmpjes op mijn GoPro.

Vanaf Cebu city zijn we terug gevlogen naar Manila waarvan ik een vlucht had naar het eiland Palawan. Mijn laatste week Filipijnen bracht ik door op Palawan. Puerto Princesa is de hoofstad van Palawan en hier is ook waar ik mijn laatste week begon. Het was weer even wennen om alleen te reizen maar de eerste dag vertrok ik direct naar Honda bay. In Honda bay zijn verschillende prachtige eilandjes waar je kunt snorkelen. Tijdens de trip hebben we 3 eilandjes bezocht. Bij de eerste kon je onwijs mooi snorkelen, veel koraal en vissen gezien. Het tweede eilandje kon je de vissen voeren met wat brood zodat ze allemaal op je afkwamen. Iemand van mijn groep had aardig wat brood gekocht zodat we het allemaal konden gebruiken. Op het derde eiland was het tijd voor de lunch wat een lekker bbq wat met veel verschillende soorten eten. Na de bbq was het tijd om te relaxen op het strand. Helaas was ik in slaap gevallen en vergeten mijn rug in te smeren.. Dus mijn bikini stond mooi in mijn rug. De volgende dag ben ik naar de Underground River gegaan. De Underground River is één van de zeven wereld wonderen en inderdaad het was adembenemend mooi.

Eenmaal terug in het hostel zijn we wat gaan eten bij een gezellig restaurantje in Puerto Princesa. De volgende dag ben ik richting Port Barton vertrokken. Port Barton is een klein vissersplaatje op Palawan. Bij aankomst had ik nog geen accommodatie geboekt dus ik ging op de bonnefooi heen. Ze zeiden dat het hoog seizoen was dus veel was volgeboekt. Bij aankomst bleek inderdaad de 'grote' hotels vol te zitten maar binnen 30 minuten had ik een kamer gevonden. Hard bed maar eigen douche en wc was ideaal na 3 weken delen en slapen in slaapzalen. In de middag ging ik richting het strand om het te verkennen en om een eilanden tour boeken. Het was een prachtige zonsondergang en had een eilanden tour geboekt voor de volgende dag. De volgende dag regende het helaas onwijs hard. Daardoor is de eilandentour niet doorgegaan en ben ik richting de waterval gaan wandelen. Onderweg kwam ik een Belgisch meisje tegen die ook richting de waterval ging wandelen. Het was dik één uur wandelen voordat we de waterval hadden bereikt, maar was zeker de moeite waard. De volgende dag was het nog steeds regenachtig maar toch gingen we de eilanden tour doen. Ondanks dat het af en toe regende en bewolkt was, was het prachtig! Onwijs veel koraal en vissen gezien en ook gezwommen met een enorm grote zeeschildpad. De volgende dag zijn we richting El Nido gaan reizen met de bus.

El Nido ligt in het noorden van Palawan op zo'n 6 uur rijden met de bus vanaf Puerto Princesa. We waren allebei erg benieuwd hoe El Nido zou zijn. En El Nido was ook prachtig! Enorme rotsformaties in de zee, witte stranden en prachtige snorkelspots. Er zijn verschillende eilandtouren die ze aanbieden en wij hadden tour A gedaan. Je gaat dan naar lagoons en verschillende snorkelspots af. Maar na 4x snorkelen had ik het wel gezien. Port Barton en El Nido zijn niet met elkaar te vergelijken. Beide plaatsen zijn prachtig.

Kortom: Ik heb genoten van Palawan, het is een eiland wat je inderdaad gezien moet hebben als je de Filipijnen bent!

De Filipijnen vond ik een prachtig land om mijn reis mee te beginnen. Het land heeft zoveel verschillende mogelijkheden en elk eiland is zo verschillend en heeft veel mooie dingen te bieden. Maar nu is het tijd om naar Vietnam te vliegen om samen met Daisy het land te gaan ontdekken.

  • 15 Januari 2017 - 15:17

    Esther Beemsterboer:

    Lieve Angela,

    Wat een belevenis als ik zo het verhaal lees.
    Ontdekken, zien en vooral genieten.
    Veel ontdek momenten met Daisy in Vietnam

  • 15 Januari 2017 - 19:54

    Lenneke Nieuwenhuizen:

    Lief Ansje,
    Wat een leuk verslag en wat ben je toch een wereld(s)wijf! Ik ben echt jaloers, wat zie en doe je veel!! Besef dat de tijd vliegt en je zo weer hier thuis bent, dus geniet met volle teugen en zonder verwachtingen! XXXXXXX

  • 15 Januari 2017 - 22:24

    Rianne:

    Super leuk om te lezen ans!! Geniet samen met Daisy van Vietnam!
    Fijne tijd nog en ik zie graag je volgende verslag tegemoet.

    Liefs❤

  • 16 Januari 2017 - 14:48

    Ylona:

    Ik heb genoten van je verhaal! Blijf lekker genieten en we appe! Dikkekus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Mijn eerste reis

Filipijnen, Vietnam en Laos

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2017

Laos

15 Januari 2017

Vietnam

14 Januari 2017

Filipijnen

14 Januari 2017

Filipijnen
Angela

Actief sinds 27 Okt. 2016
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 34547

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: