Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Angela Kristians - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Angela Kristians - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Angela Kristians

Blijf op de hoogte en volg Angela

15 Januari 2017 | Vietnam, Hanoi

De tijd vliegt!! Nu heb ik Vietnam al door gereisd!
Vietnam heb ik samen met Daisy ontdekt. We zouden dezelfde dag aankomen op de airport in Hanoi maar mijn vlucht kwam een aantal uur eerder waardoor ik een paar uurtjes op de airport moest wachten en kon bijgeslapen. Eenmaal samen namen we de taxi naar het hostel waar we direct begonnen met een city tour en jassen kochten. Het is namelijk winter in Vietnam en dus ook echt goed koud. Ik had hier niet echt op gerekend dat het overdag rond de 10-14 graden zou zijn. Ik had een heerlijk warme winterjas gekocht in Hanoi die ik in het noorden veel heb gebruikt. In Nederland hadden we al een hiking tour geboekt en ook de trein tickets daar naar toe. We namen de nachttrein richting Lào Cai waar we vanaf daar met de bus gingen en naar Sapa vertrokken. In Sapa hadden we twee uur de tijd om even bij te komen, om te kleden en klaar te maken voor de eerste dag trekking!
We begonnen direct met een hiking van zeven uur lang. De homestays waar we verbleven tijdens de 3-daagse hiking waren heel erg goed! Dikke dekens en een warme douche. De rijstvelden en de natuur in Sapa waren heel erg mooi! De hiking was op sommige momenten best wel zwaar maar ook weer de moeite waard. Tijdens de hiking vonden we drie dagen lang maar achteraf gezien zijn we blij dat we drie dagen hebben gedaan.
Na de hiking namen we de nachtbus direct door naar Ha Long bay. In Ha Long bay hadden we een cruise gedaan met één overnachting op de boot. In Ha Long bay heb je prachtige rotsformaties waar je tussen vaart en overnacht. Ook zijn we wezen kajakken tussen de rotsformaties. Het was heel erg leuk en bijzonder om tussen de rotsformaties te kajakken. Na de cruise zijn we met de bus weer richting Hanoi vertrokken, waar we vanaf daar de nachttrein namen naar Hue.

Naar Lào Cai hadden we een soft sleeper met flesjes water, nootjes, elektriciteit en WiFi. De nachttrein niet Hue was een ander verhaal.. We hadden de hard sleeper. Dat betekent dat je slaapt op een keihard matrasje op een houtenplank zonder wat extra's. Daarnaast slaap je met zes personen in een cabine. Gelukkig was de cabine niet vol en waren we met vier personen. Oh en recht op zitten ging ook niet, dus het was een erg lange rit.. Eenmaal aangekomen in Hue namen we de taxi naar het hotel. Kamer geregeld, wezen douchen en direct begonnen aan een city tour. Het was in Hue helaas ook niet zo mooi weer dus besloten we om eerder de motortour richting Hoi An te nemen waar we dan extra dagen hadden om uit te rusten.

De motortocht die we maakte was van Hue naar Hoi An en z'n 75 km. Er was grotendeels regen voorspelt voor die dag dus kregen we gigantische regenpakken aan. En we moesten de schoenen wisselen voor regenlaarzen want onze eigen schoenen zouden anders doorweekt worden. Met regenlaarzen en regenpakken aan gingen we achterop de motor. Tijdens de tour hebben we een aantal stops gemaakt. Eén daarvan was bij de elephant spring. Tijdens de oorlog met de Amerikanen waren er bij deze waterval vele olifanten te vinden en door de oorlog zijn deze gedood of gevlucht. Nu is het een plek geworden waar je kunt zwemmen en relaxen. Het was een bijzondere plek om te zien. Een andere stop was bij een pagode in een rots. Het was super mooi, omdat het een grot was met mooie lichten. Je kon ook naar boven lopen wat totaal niet veilig was. Het was steil, geen leuningen en de treden waren verschillend qua hoogte en breedte. Maar toch gingen wij naar boven om te kijken wat daar te zien was. En ook weer de moeite waard! De motortocht was echt heel erg leuk!! Het was heerlijk om achterop te zitten en te genieten van de omgeving. Ook hier heb ik weer veel filmpjes van gemaakt met mijn GoPro. Ik ben heel blij dat we ondanks de regen het toch hebben gedaan. En door de regen had het ook weer iets bijzonders.

Eenmaal aangekomen in Hoi An hadden we eerst een aantal nachten overnacht in een luxe homestay en daarna verhuisde we richting een hostel die dichter in het centrum lag. De homestay was onwijs fijn om in te verblijven. De eigenaresse was heel erg vriendelijk en de kamers waren tip top in orde. Elke dag gingen we op de fiets richting het centrum om lekker te eten. In Hoi An hebben we ook een cooking class gedaan, waar we vier gerechten mochten uitkiezen van de menu kaart en uiteraard zelf gemaakt. Natuurlijk hadden we springrolls gemaakt. Daarnaast ook een beef noodle soep, een lokaal gerecht en rijst met kip. Het was erg leuk om de cooking class te doen en waren totaal met drie personen. Alles wat je had gemaakt mocht je ook meteen opeten, dus wij zaten aan het begin van de middag propvol!!

In Hoi An hebben we ook het Chinees nieuw jaar gevierd. Het jaar van de haan zijn we ingegaan. Het was een soort van Kermis waar allemaal spelletjes werden gedaan en overal waren eetkraampjes. Een groot podium waar werd gezongen en gedanst. Om 00.00 werd er vuurwerk afgestoken en 00.05 ging iedereen naar huis maar in de restaurants en kroegjes ging het door! Vanuit Hoi An namen we de taxi richting Da Nang om vanaf daar het vliegtuig te pakken richting Ho Chi Minh City. De broer van de eigenaresse van de homestay bracht ons voor een mooi prijsje richting de airport om 5 uur in de ochtend. Eind van de ochtend kwamen we aan in Ho Chi Minh City waar we de shuttle bus namen naar het hostel. Direct de tassen neergezet en de stad in gegaan om de stad te bezoeken. We hadden ook direct twee tours geboekt voor de volgende dag en de dag erna. Eerst naar de Mekong Delta en de dag volgende dag naar de Ci Chi tunnels. Bij de Mekong Delta zijn we onder andere wezen varen met kleine bootjes en naar een coconut candy farm geweest. Het was aardig toeristisch maar wel leuk om gedaan te hebben.

De dag erna was het weer vroeg opstaan want we gingen naar de Ci Chi tunnels. De Ci Chi tunnels zijn ondergrondse tunnels en deze werden gebruikt tijdens de Vietnamoorlog.
Dit was ook wel toeristisch geworden maar wel bijzonder om daar te zijn en te zien. Onze tour guide vertelde veel over zijn eigen leven en dat hij oorlogsveteraan was. We weten alleen niet zeker dat wat hij allemaal vertelde waar was maar hij vertelde het leuk. In de avond hebben we voor de laatste keer samen gegeten en is Daisy daarna richting de airport gegaan waar haar vlucht midden in de nacht vertrok. Ik verbleef nog één nachtje in het hostel en ging de volgende ochtend vroeg naar de airport om richting Hanoi vertrekken. Vanaf Hanoi nam ik een vlucht naar Luang Prabang (Laos).
De immigratiedienst in Hanoi is niet zo heel vlot dus kneep ik 'm even of ik mijn vlucht wel ging halen. Maar gelukkig heb ik mijn vlucht gehaald en nu op naar het volgende en laatste avontuur van mijn reis: Laos!!

• 05 Februari 2017 - 18:30

Lucia:

Leuk jullie verhaal te lezen

• 06 Februari 2017 - 08:32

Lenneke: